människor som inte gillar reklam

Jag pratade med busschauffören häromdagen. En trevlig man i sina bästa år men aningens skeptisk mot allt vad som heter reklam eller som kan liknas vid reklam. Så jag ägnade 15 minuter att försöka övertyga honom om att marknadsföring inte främst handlar om att lura på människor saker de annars inte hade velat ha. Inte för mig iaf.

Fredrik Olsson skriver om det. Om människor som ”inte gillar reklam, fast att ICA-filmerna är roliga” och jag nickar igenkännande. Marknadsföring handlar om marknadens behov i grund och botten. Jag tror inte på att sälja saker som människor inte vill ha. Som Fredrik skriver är marknadsöring "en objuden gäst" som på ngt vis måste bidra med något extra för att bli välkommen. Naturligtvis ska marknaden skrika stopp när det blir för påträngande precis som jag hoppas att kunderna jublar lika mycket när de är nöjda, som i exemplet med Icareklamen.

För mig är marknadsföring kommunikation. Ett givande och tagande som förhoppningsvis hittar balans, en win-win situation mellan parterna. Men som ibland går över linjen åt ena eller andra hållet. Det finns naturlgitvis både reklammakare och kunder som inte begriper sitt get bästa.

Läs Fredriks inlägg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0