ikeakatalogen goes 3d



Ikeakatalogens framsida framställdes i en 3d-version och ställdes upp i några av Tysklands större köpcenter. Man kunde sedn få sin egen katalog framställd med sig själv sittandes i soffan på framsidan. Fotot togs på plats och sedan hämtade man ut sin egen katalog på ett varuhus. 

durex

Durex gör reklam som jag minns.

Ofta bra, ibland väldigt kontroversiella men här ligger en del av deras styrka. Att lycka omvandla något  det kanske genanta lite intima till uppmärksamhet.


zell am see

Åker och njuter av en passion i livet just genom att åka.

Utför.

I Zell am See.


goodbye bush

Fick ett mail häromdagen.

"Tell all your friends to shave their vagina. It's the end of Bush".

Och nu ser jag att Veet har samma budskap i en annons.



Goodbye Bush

under föreläsning

Jag tycker mycket om oväntad reklam, t.ex på mindre vanliga platser. En del av dessa blir ju vanligare och vanligare och under dagaens föreläsning såg jag en pappersmugg.



"Sluta läsa på pappersmuggar. Gå in och läs på pwc.se/student istället".
Snyggt!

travelplanet24



Jo, visst vore det. Paris återkommer jag gärna till, båda i tankar och fysiskt.

from one wino to another


Lovely. Här finns de att beställa.

vem där?

I samlar- och kunskapsjakten för marknadsföring, reklam och design mer generellt finns här och nu en blogg: Curve.

Jag som skriver bloggen Curve heter Lina. Jag är 23 år och bor i Skåne där jag i universitetsstaden Lund till våren tar en kanididatexamen som civilekonom i företagsekonomi med inrikting på marknadsföring och strategi. Vill du ha kontakt med mig så är det lättaste att formulera ett mail till lina.rudin(at)gmail.com

herr president har känsla för stil

Känns som herr Barack Hussein Obama har en genuin känsla för stil. Hans signatur: beautiful! Fast det må ju vara hänt att någon hjälpt honom med att få till den samtidigt som han fick hjälp med tal och klädsel.

Oavsett vilket så tyder både signaturen, talen och klädseln på god smak.



Via Swissmiss

nog för att mc's finanskrisreklam är bra

Men det här är mer kreativt, enligt mig



Källa: AdofDaMonth

en välskiven platsannons

Som till och med gör mig nyfiken på tjänsten och företaget. Jag kan ekonomi, men jag är inte alls intresserad av att skriva om det, egentligen. Här är annonsen:

Dagens nyheter söker Ekonomireportrar; 060619 (publ. i DN)

“3 platser. Vi har en märklig personalpolitik. Vi anställer aldrig någon, trots att alla vill jobba här. Men vi tänker göra tre undantag. Vi söker ekonomireportrar. Och för att inga missförstånd ska uppstå vill jag klargöra några saker.

Dagens Nyheter har redan en vinexpert. Sveriges bäste, till och med. Vi har redan reportrar som vet allt om golf. Vi gör en hel tidning i veckan om läckra lägenheter och fina villkor. Vi har två reportrar som du får svårt att slå vad gäller lyxbilar. Och en skribent som hittar de dyraste kostymerna behöver vi inte.

Det är med andra ord inte tidsfördriv för direktörer du ska skriva om. Vi söker i stället dig som är passionerat intresserad av hur det svenska näringslivet styrs. Hur Stockholmsbörsen egentligen fungerar och hur företagen sköts.

Vi söker dig som kan förklara sambandet mellan börskurser, idé, resultat, psykologi, strategi och rentav skumrask. Vi söker dig som verkligen bryr dig om det som de flesta journalister vet på tok för litet om - vad de svenska företagen sysslar med och varför de värderas som de gör.

Alltså: Om du kan börsen, om du vet det man bör veta om våra svenska stora koncerner, om du har bra kontaktnät, om du kan skriva och räkna (snabbt när det kniper), om Internet är din bäste vän och om du är beredd att hänge dig åt hederlig, kunnig journalistik - då kan du få anställning på vår ekonomiredaktion.

En av er blir webbredaktör på ekonomiredaktionen, vilket innebär att kvalificerad erfarenhet av nätpublicering och mycket snabbt nyhetsarbete är av stor vikt vid rekryteringen. Två blir reportrar för både nät och papper.

Som du förstår är detta inga jobb för nybörjare. Men om du vill ha direktörslön, tjänstebil och en massa kreativa fringisar, skicka ingen ansökan. Låt kraven stå i proportion till vad du kan leverera och sätt ambition framför en glassig attityd. Det finns för mycket sådant också i journalistkretsar, inte bara i näringslivet.

Vad vi erbjuder? Du får representera ett av landets mest trovärdiga företag. Du får en unik möjlighet att skriva för över en miljon läsare. Det du skriver betyder något för både makthavare och den stora, breda allmänheten. Du får helt enkelt ett av Sveriges roligaste jobb.

Om det här låter rätt, hör av dig. Det spelar ingen roll varifrån du kommer, vilket kön du har eller hur gammal du är. Men du ska kunna det vi kräver.

Jan Wifstrand
Chefredaktör och utgivare för Dagens Nyheter. F.d. ekonomireporter, förresten.”


ikeareklam: tidy up

På Ikeas marknadavdelning i Helsingborg finns ett gäng duktiga marknadsförare. Men även Ikea har spöken i skåpen i form av "banned commercials". Ett exempel på detta är kampanjen: Tidy up.

Här hittar du fler delar ur kampanjen.

förutom bra och vettigt

kan reklam också mest vara roligt.

att göra reklam för en paradisö

Hur gör man för att skapa uppmärksamhet till en paradisö?

Inte för att en paradisö är som alla andra öar men bra uppmärksamhet gör den ännu mer speciell.

Svaret verkar vara att anställa, eller i alla fall locka med att anställa någon. Här är en platsannons som skapar uppmärksamhet, ordenligt mycket uppmärksamhet. För vilken marknadsförare vill inte att CNN gör ett tvåminutersinslag efter en platsannons?

Uppmärksamheten ligger på en paradisö och en tjänst som går ut på atta vakta ön och få 150 000 dollar för besväret.

Think outside the box.
En paradisö

reklam när den är som bäst


kärcher


senarelägga publicering?

Kan man inte skriva inlägg här och senarelägga publiceringen?

jeans och miljöpåverkan

Från blogg.se idag:
Vet du då vad som krävs för att tillverka ett par jeans?

6 600 liter vatten
1/2 kg kemikalier
103 olika bekämpningsmedel
13 kvm mark för odling av bomull
 
Uppenbarligen är det enormt miljötärande så det gäller att se till att byxorna formar rumpan väl.

RSS 2.0